‘Echt ondernemerschap en onvoorwaardelijke toewijding zijn voorwaarden voor een winnende strategie’

De retailbedrijven Groos, Le Pain Quotidien en Costes hebben op 17 mei tijdens het goed bezochte Retail Event Of The Year in Amsterdam, de Retail Awards gewonnen voor respectievelijk de volgende categorieën: Local Hero, Foodretailer en Zelfstandig Retailconcept.

De Awards werden uitgereikt door niemand minder dan Brigit Gerritse. Zij is algemeen directeur van de Nederlandse Raad Winkelcentra (NRW). Gerritse was vol lof. “Ze zijn er allemaal in geslaagd om een ijzersterk merk te ontwikkelen zonder concessies te doen. Met hun merken kunnen ze probleemloos hun eigen unieke verhaal vertellen en niet onbelangrijk: de consument begrijpt dit verhaal. De winnaars maken de geboden merkbelofte elke dag waar en dat komt door het echte ondernemerschap en de onvoorwaardelijke toewijding die er bij deze bedrijven is.” Volgens Gerritse laten deze winnaars zien dat dit in de huidige dynamische retailmarkt met zekerheid een winnende strategie is.

Relevantie
Jeroen Lokers, directeur van Netherlands Cushman & Wakefield, tevens mede-organisator van het event, vertelt dat succesvolle retailers in de markt door deze Awards de erkenning krijgen, die ze verdienen. “Zij vernieuwen, veranderen en innoveren elke dag. Deze retailondernemers bleken in staat om duidelijk het verschil te maken door relevant te blijven voor hun doelgroepen. Juist dit aspect is een opgave waar feitelijk de hele retailsector nu voor staat. Het is mooi en inspirerend om te zien dat deze partijen daar een leidende rol in spelen en zelfs de toon weten te zetten.”

Awards
De drie winnaars ontvingen op het Retail Event of the Year 2018 een speciaal voor hen vervaardigd schilderij van de hand van Michiel Molenaar, kunstenaar uit ´s Gravenhage. 

Retail Awards procedure
NRW heeft het onderzoek naar winnende Retail formules uitgevoerd in samenwerking met vastgoedadviseur Cushman & Wakefield en uitgever VG Visie. In januari 2018 is door NRW gestart met het samenstellen van een adviesraad van 19 Retail professionals met uiteenlopende achtergronden en expertise variërend van adviseurs & deskundigen, brancheverenigingen en beleggers, vastgoedontwikkelaars en conceptonwikkelaars tot docenten en Retail onderzoekers. De adviesraad heeft op basis van een lijst met honderden Retail concepten in de categorieën local hero, foodretailer en zelfstandig nationaal of internationaal Retail concept, een shortlist gemaakt van drie finalisten in elke categorie met als enige ´beperking´ dat de finalisten gevestigd zijn in een van de top twintig winkelsteden van Nederland.    

Tekst en beeld: Jerry Helmers / Cushwake
Uitgelichte afbeelding: 
Brigit Gerritse (rechts) directeur NRW, en Arjen Boesveldt (rechtsachter), Head of Retail Agency Cushman & Wakefield, overhandigen de Retail Awards 2018 aan (vlnr) Tjeerd Hendriks (Groos), Arne Altmann en Hubert Nieuwendijk (Le Pain Quotidien) en Anushka Dhondt en Birgitte Mutsers (Costes) op het Cushman & Wakefield Retail Event of the Year in B.Amsterdam.