Foodcourt Schiphol ondergaat inspirerende facelift

Steeds vaker beschikken luchthavens over capaciteiten waar menig Nederlands koopcentrum jaloers op is. Een aanbod van aantrekkelijke winkelketens, een enorme keuze aan restaurants en diverse andere gelegenheden om ontspannen de laatste uurtjes voor de vlucht door te brengen.

Een populair onderdeel op Schiphol is de Foodcourt in Lounge 1. Vanaf de Upper Floorbar hebben passagiers een prachtig overzicht over de diverse start- en landingsbanen. Afgelopen voorjaar werd deze plek grondig verbouwd en sindsdien biedt het een rijk aanbod van verschillende restaurants. Vier moderne concepten afkomstig uit alle windstreken van de wereld. Zowel La Place als Burger King als LEON en Two Tigers hebben een filiaal op deze foodcourt die eind maart werd opgeleverd en medio mei officieel is geopend. Wie de gerenoveerde Foodcourt bezoekt, zal direct de aantrekkelijke en goed doordachte kleurrijke vloer opvallen. Een vloer waarin op slimme wijze een routing is aangebracht, maar die tevens heel strikt de scheiding tussen de verschillende ketens aangeeft. Dit zorgt voor een aanbod dat varieert van vers en gezond eten tot de populaire fastfood menu’s. Dit alles is verwerkt in een frisse en inspirerende omgeving.

Foodcourt Schiphol Burgerking en LEON

De speciale tegelvloer is gemaakt door Imarco BV. Omdat deze specialist al eerder in opdracht van HMSHost opdrachten op Schiphol had uitgevoerd, viel ook deze keer de keuze op Imarco. “HMSHost verzorgt de horeca op diverse internationale luchthavens”, zo laat Ger van der Beek weten. “Omdat deze foodcourt na 13 jaar aan een grondige renovatie toe was, namen ze weer contact met ons op. De bestaande bovenste tegellaag is verwijderd en de architect heeft een bijzonder kleurenspel in de nieuwe vloer ontworpen waarin bepaalde functies en looproutes in verwerkt zijn. Het luisterde echt heel nauwkeurig om dit zo perfect mogelijk te realiseren. Er zijn vier verschillende tegelsoorten in verwerkt. Ieder merk heeft een eigen kleur. Verder was er geen enkele tolerantie in de afwijking mogelijk. Dat resulteerde in een heel bijzonder legpatroon. Een speciaal zaagbedrijf heeft ervoor gezorgd dat alles op de millimeter nauwkeurig is bewerkt.”

Food Court Schiphol wok nieuw

Volgens Van der Beek waren er behalve het nauwkeurig uitgewerkte ontwerp van de architect nog een aantal uitdagingen tijdens dit traject. “Logistiek gezien was het eveneens een lastige klus. Zeker omdat deze foodcourt zich op de eerste verdieping bevindt. Ons team kreeg te maken met aspecten als aanvoer, geluidsoverlast en veiligheid. Dit vraagt om iets meer dan zomaar tegels leveren en leggen. Dit is een luchthaven die te maken heeft met steeds strengere regels en voorschriften waar iedereen zich aan dient te houden. In totaal is hier 1600 vierkante meter vloer gelegd. De reacties zijn bijzonder positief. Iedereen is bijzonder te spreken over dit kleurrijke en uitdagende patroon waarin zowel eenheid als diversiteit is verwerkt. Terwijl reizigers van hun maaltijd genieten, zullen ook het kleurenspel en de structuren in de vloer regelmatig voor voldoende inspiratie zorgen.”

Tekst: Rob Buchholz   Beeld: HMSHost