Generatie Z shopt het fanatiekst crossmediaal



Generatie Z (18-24 jaar) blijft ons verrassen. De ongrijpbare generatie die bestaat uit zogeheten mobile natives, koopt van alle generaties het vaakst decembercadeaus. Maar liefst 88 procent van mensen in deze leeftijdscategorie koopt een of meerdere cadeaus voor de feestdagen in december. Opmerkelijk is dat, wanneer zij dat doen, ze het vaakst van alle generaties in zowel fysieke als online winkels shoppen. Het landelijk gemiddelde ligt namelijk op 56 procent, maar zij trekken dit gemiddelde, met een forse 72 procent, flink omhoog. Dit blijkt uit onderzoek van Trusted Shops onder ruim 1.000 Nederlanders, uitgevoerd door Multiscope. 



Online versus offline
De redenen om online te shoppen verschilt bij generatie Z ook van andere generaties – voor andere generaties is de voornaamste reden eenvoudig prijzen vergelijken – voor 63 procent van de generatie Z’ers is dit bij uitstek het grote aanbod. De belangrijkste reden om offline te shoppen is voor alle generaties hetzelfde: de mogelijkheid om de cadeaus in het echt te zien en te voelen, de gezelligheid in de stad en om te voorkomen dat er iets misgaat bij de bezorging.

Marketing voor december
Het onderzoek laat zien dat webshops nog veel te winnen hebben als het gaat om generatie Z. Webshops kunnen er niet vanuit gaan dat ze hun marketing alleen voor de oudere doelgroep moeten inzetten, omdat wordt verwacht dat de jongere generatie toch al online shopt. “Voor de december feestdagen doen webshops er goed aan om ervoor te zorgen dat ze een zo breed mogelijk aanbod hebben en dit ook duidelijk in hun december campagnes naar voren laten komen”, aldus Tim Heinen, Country Manager Benelux bij Trusted Shops.

Kans voor webshops
“Daarnaast zijn het product willen zien en voelen en het voorkomen van teleurstellingen door te late of verkeerde levering indicatoren die webshops serieus moeten nemen”, gaat Heinen verder. Hij is van mening dat e-tailers hun websites zo in kunnen richten dat het consumentvertrouwen toeneemt. “Denk bijvoorbeeld aan een uitgebreide productomschrijving, met 360 graden foto’s of productvideo’s, duidelijke en juiste informatie over levertijden, betrouwbare klantreviews en kopersbescherming. Deze elementen helpen het consumentvertrouwen te verhogen, ook tijdens de decemberperiode, waarin timing cruciaal is”, aldus Heinen.