Horen, zien en gezien worden als Heilige Drie-eenheid in retail

Waar het ooit allemaal begon met het aanbieden van verlichting, met een onderliggende psychologie om de gunst van de klant te winnen, daar wordt nu gewerkt aan een uitbreiding van de plannen. Tom Thielemans, general manager bij Mega Lichttechniek en business partner bij Lunoo en BIS Lighting, zit op het puntje van zijn stoel wanneer hij vertelt over de nieuwe wegen die Mega Lichttechniek inslaat.

“Kort gezegd leveren we nu licht, audio en inzicht”, opent Thielemans het gesprek. “Een zeer logisch samenspel van techniek, teneinde de consument te beïnvloeden in diens keuzes en gegevens te verzamelen, die na analyse weer worden ingezet om nog meer verkoop te stimuleren.”

Mega Lichttechniek
Het samenspel van licht en geluid zorgt voor een optimale winkelbeleving.

De kracht van een gedeelde voedingsrail
“Mega Lichttechniek heeft altijd al een grote troef in handen gehad: het begrijpen van de klanten van onze klanten. We weten wat de eindklant emotioneert, waarmee we hem kunnen sturen. Waar we dat in eerste instantie met verlichting bewerkstelligden, daar gaan we nu een stap verder. Licht en geluid, goed voor sensorische beleving. Met de juiste verlichting en de juiste audio begeven we ons in het epicentrum van de beslissing. Het hoofd van de klant.”

Dat klinkt welhaast als chirurgie op retailniveau? “Dat is het ook, als je het goed bekijkt. Ware het niet dat wij het complexe proces van beïnvloeding van de eindklant voor onze klanten dermate eenvoudig hebben gemaakt, dat er slechts gekozen hoeft te worden voor één van onze pakketten, die uit modules bestaan”, legt Thielemans uit. “Het mooie is dat aan de basis van alle techniek een echte ‘smart solution’ staat. We hebben het over een meervoudig inzetbare 3-fasenrail, waaraan comfortabel lichtbronnen, luidsprekers en camera’s kunnen worden gekoppeld. Geen wirwar van kabels, voeding komt netjes uit één bron. De aansturing geschiedt in alle gevallen draadloos.”

Mega Lichttechniek
Mega Lichttechniek hecht waarde aan zuiverheid, niet alleen in verlichting, maar ook in audio.

Oorstrelend de juiste kant op
Wat heeft Mega Lichttechniek op gebied van audio in de winkel te bieden? Thielemans antwoordt: “We zijn verdeler van Audio Pro Business en zetten dit conceptmatig in onder de vlag ‘audioatwork.com’. Onze audiosystemen bestaan uit premium hardwarecomponenten. In tegenstelling tot andere draadloze audio-aanbieders op de markt die via wifi werken, is ons systeem gebaseerd op DECT-technologie. Plug and play, stroom erop en het draait volcontinu. Opschalen is geen enkel probleem, afstanden ook niet. En de kers op de taart? De toonechtheid is bijna 100%, goed voor een waanzinnige geluidservaring.”

De gebruiker van het audiosysteem kan eigen playlists maken, muziek ‘schedulen’ en dat niet alleen op individueel winkelniveau. “Het is volledig mogelijk om vanuit één plaats een centrale broadcast te doen naar alle filialen in een winkelketen”, aldus Thielemans. “Alle benodigde hardware bieden we aan, alles is ‘smart’ en werkt samen. Licht, geluid en camerasystemen gaan bij ons een ‘Heilige Drie-eenheid’ aan, goed voor meer omzet.”

Mega Lichttechniek
De Audio Pro speakers maken gebruik van DECT-technologie.

Electronische ogen die beter zien dan de onze
Met die woorden omschrijft Thielemans de camerasystemen die via Mega Lichttechniek worden aangeboden. “We zijn met Mega Lichttechniek inmiddels Premium Reseller van Insightz geworden. Ook die camera’s zitten comfortabel op dezelfde rail als de verlichtings- en audiocomponenten. De camera’s worden tweeledig ingezet; enerzijds om in real time op basis van de demografische metingen de audio en verlichting actueel te sturen, zodat er per consument in de winkel een ideaal verkoopklimaat geschapen wordt. Anderzijds om achteraf de metadata te analyseren en daar conclusies uit te trekken. Op die manier kan de retailer voorspellend te werk gaan en zowel het productaanbod als de personele bezetting volledig anticiperend afstemmen op de behoefte.”

Met een voorbeeld schetst Thielemans tenslotte de kracht van dit technologische samenspel: “De camera registreert de aanwezigheid van een jonge man. Deze loopt rechtstreeks op een specifiek tennisracket af, van een bekend merk en neemt deze mee. Op basis van de aanwezige data kunnen we inschatten dat deze heer ook interesse zou kunnen hebben in tennisschoenen van dat merk. Op het moment dat hij langs die bepaalde tennisschoenen loopt, wordt daar de spotlight op gezet en klinkt er muziek die past bij zijn belevingswereld. Zo wordt de kans vergroot dat hij tevens met die tennisschoenen naar de kassa gaat.”   

Tekst: Jan Mol   Beeld: Mega Lichttechniek
Uitgelichte afbeelding: Dankzij de 3-fasenrail kunnen componenten comfortabel gebruik maken van één voedingsbron.