Een internationale retail en e-commerce beurs met Franse allure

Van 19 tot en met 21 september 2017 werd in Paris Expo Porte de Versailles weer de Paris Retail Week gehouden. De organisatie omschrijft de beurs als ‘The European Global Event for Retail Professionals’.

“Het is al weer de derde editie van deze beurs”, opent Coen Rosdorff het gesprek. Rosdorff is Managing Director bij Promosalons en vertegenwoordigt daarmee Franse vakbeurzen in Nederland. “Voorheen hadden we EquipMag en E-commerce Paris als beurzen. Beiden goed voor 500 tot 600 exposanten, die na de fusie van de twee evenementen nu samen de 1000 exposanten vormen op de Paris Retail week.”

Coen-Rossdorff

50 jaar historie in Franse vakevenementen
Rosdorff, zelf 25 jaar werkzaam bij Promosalons, viert met zijn bedrijf een 50 jarig jubileum. “Er is werk aan de winkel. Frankrijk werpt zich meer en meer op als belangrijke speler in de wereld van vakbeurzen. De Paris Retail Week 2017 is de kleine variant dit jaar, met een focus op E-commerce, want de ‘winkelinrichters’ komen met name elke twee jaar (even jaren). Ongeveer tweederde van alle exposanten is nu aanwezig. Volgend jaar vindt weer de ‘grote’ beurs plaats, met 1000 exposanten.”

Ook de Franse commercie staat op een kantelpunt
Ook deze ‘kleinere beurs’ is indrukwekkend. Stéphanie Dryander, International Communication Executive bij Comexposium, de organisator van de Paris Retail Week, voegt zich bij het gesprek: “We brengen de laatste trends in retail en de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van E-commerce. Het is een flagship event, waarbij duidelijk zal worden hoe belangrijk het menselijk aspect is binnen zowel retail als E-commerce. Dat vraagt om veranderingen voor en achter de schermen van de winkels, zowel on- als offline.”

Wallonia

Boostez vôtre commerce ici
Waar een aantal jaren geleden het taalpurisme nog hoogtij vierde, daar realiseert zich de moderne retail en e-commerce in Frankrijk maar al te goed dat je de taal van de jeugd moet spreken. “Boostez vôtre commerce ici”, valt er te lezen. Opvallend is wel dat het internationale karakter van de beurs vooral ‘inbound’ is. De Franse exposanten praten bijna alleen in hun eigen taal, de exposanten van buiten de Franse landsgrenzen hebben alles uit de kast gehaald, om in goed verstaanbaar Frans de Franse prospects te woord te staan.

Een internationale vakbeurs met Franse allure, waarbij de buitenlandse bedrijven zich presenteren achter een Franse façade. De internationale bedrijven staan er niet alleen in hun beste Frans de geïnteresseerden te woord, ook de producten die aangeboden worden, zijn Franse ‘ports’ van de oorspronkelijk software. Interfaces en dashboards zijn allemaal keurig vertaald.

v

Groeipotentieel is enorm
De Franse commercie heeft haarscherp in beeld hoe de nieuwe generatie on- en offline shoppers tegemoet getreden moet worden. Van store comfort als middel om klanten te trekken in fysieke winkels, maakt men de overstap naar store fluidity. Onderzoek wijst uit dat 74% van de Franse consumenten de wachtrijen in winkels beu is. Men kiest daarom winkels waar storetraffic vloeiend geregeld is of men gaat online shoppen.

Ook online is er sprake van een kleine revolutie: hetzelfde onderzoek laat zien dat de shoppers verlangen van de aanbieders dat men meer inspeelt op hun consumptiepatronen. Minder zoeken, meer gepresenteerd krijgen binnen het eigen interesseveld.

Frankrijk heeft, door haar grote populatie, samen met Duitsland het grootste potentieel aan shoppers in Europa. De drive om uit dat volume nog meer te halen dan tot nu toe gedaan werd, is enorm. De exposanten op de Paris Retail week laten zien dat ze klaar zijn voor het aangaan van gepersonaliseerde relaties met hun klanten, waarbij hard selling overgaat in softselling.

neopost

Voor en achter de schermen alles op volle oorlogssterkte
Van het Franse bankwezen tot en met de kleine upstarts die betaalmogelijkheden faciliteren: er wordt alles aan gedaan om het uitchecken uit de (web)winkels tot een prettig en vloeiend proces te maken. Ook Frankrijk heeft te maken met een explosieve groei in e-fulfilment. Er waren op de beurs dan ook diverse bedrijven te vinden die verpakken en ontzorgen centraal hebben staan in hun dienstverlening.

Logistiek gezien kwamen de internationale vervoerders sterk in beeld. ‘The last mile’ is ook in Frankrijk een thema geworden. Ingenieuze centrale lockersystemen waar de klant on demand zijn pakketje kan afhalen, werden getoond. De verpakkingsindustrie speelt adequaat in op de behoefte van de shippers, met slimme oplossingen voor verpakken, die ook nog eens een duurzaam karakter hebben.

Retail technology heeft een voorzichtige grens bereikt
Op de beurs worden we geconfronteerd met technieken die ingezet kunnen worden voor customer tracking. Live verzamelde klantgegevens kunnen omgezet worden in big data, die men op velerlei wijze kan analyseren. Met de feedback kan men omzetverhogend de propositie aan de klant aanpassen. De valkuil: de nieuwe wetten die op komst zijn, om de burger te beschermen tegen schending van privacy.

Onze eindconclusie luidt dat de retail en e-commerce in Frankrijk inmiddels een topniveau heeft bereikt, waarbij de kracht deels ligt in de aanbiedingen van Franse toeleveranciers en deels in kennis en faciliteiten die ingekocht worden van over de landsgrenzen. Dat Frankrijk daar open voor staat, bewijst de drang om maximaal te presteren.

Tekst en Beeld: Jan Mol


Nederland goed vertegenwoordigd tijdens Paris Retail Week

Het internationale karakter van de Paris Retail Week werd mede onderstreept door de aanwezigheid van Nederlandse exposanten, met mooie proposities voor de Franse markt. inStore & livecomm zocht een aantal van hen op, om te kijken wat men de Franse etailer en retailer zoal te bieden had.

Intelligent digital signage
Joost Koks, Business Development Manager bij AOPEN, toont de nieuwe Chromebox Mini. “AOPEN is hardware fabrikant en specialiseert zich in de creatie van small-formfactor computing devices en alles-in-één touchscreens, voor Windows, Android of Chrome. Naast digital signage solutions levert AOPEN ook hardware voor video analytics en surveillance. Denk aan gezichtsherkenning, heat mapping en customer tracking.”

Smart Labels niet alleen als display inzetbaar
Met een hoofdkantoor in Duitsland, penetreert het Koreaanse SoluM de Europese markt met Smart Labels die een stap verder gaan dan met E-ink een prijs afbeelden. Olivier Sorlet, Country Manager France bij SoluM: “De labels hebben nu ook RFID technologie in zich. Daarmee kunnen extra gegevens gekoppeld worden aan de labels en wordt er tevens een anti-diefstal functie toegevoegd.” SoluM ontving dit jaar een Red Dot Award voor Best Design voor haar Smart Labels.

Datafeed Managementtool in het Frans 
Het kostte Nathalie van der Linden, marketing verantwoordelijke voor Frankrijk bij Channable, maanden vertaalwerk. Het resultaat mag er zijn echter: de Channable Datafeed Managementtool is er in native Frans. “Met een Frans dashboard kan de Franse klant producten uit zijn webshop exporteren naar andere kanalen, zoals Amazon, Facebook, Google en uiteraard de typisch Franse verkoopkanalen”, aldus Van der Linden.

Productfotografie in 3600 met een druk op de knop
Angelo Lensen, sales supportmedewerker bij ORBITVU Benelux, demonstreert met welk gemak een 360° presentatie te maken is van een product. De Orbitvu Alphashot is een totaaloplossing voor webshopfotografie. Onder perfecte belichting wordt het product rondom gefotografeerd. Producten worden direct vrijstaand gefotografeerd door middel van een maskerfoto en kunnen worden geëxporteerd als 360° presentatie in HTML5. Afhankelijk van de hoeveelheid opgestelde camera’s kan de kijker het product draaien om de X, Y en Z as. Als leuke bijkomstigheid kan men, naast de webshop bestanden, ook hoge resolutie PNG-afbeeldingen exporteren. Lensen: “Direct vrijstaand met de ORBITVU Alphashot productfotografie systemen.”

Het leven van de E-commerce uitbater wordt makkelijker
Sabi Tolou, eigenaar van SENDCLOUD en Frank Kin Wa Hung, Business Development Manager Belgium bij SENDCLOUD zijn het erover eens: met SENDCLOUD bespaart de etailer veel tijd en geld. “We zijn een shipping tool. Met onze service worden automatisch packing en tracking labels gegenereerd. SENDCLOUD werkt samen met alle gangbare vervoerders in de Benelux, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk”, aldus Tolou. In 2012 startten drie vrienden in Eindhoven, Sabi Tolou, Rob van den Heuvel en Bas Smeulders een webshop, waarbij er al snel de behoefte bestond om data te koppelen met de vervoerder. Tolou: “Vanuit die behoefte hebben we zelf de service ontwikkeld, waarbij we ons realiseerden dat er meer bedrijven met dit probleem kampten. We gingen ermee de markt op en hebben sindsdien 55 man in dienst. Met onze exportambities willen we binnen 6 maanden groeien naar 110 man.”

Open catalogus met gestandaardiseerde productinformatie
Emre Tan Altinok, managing directer Bij icecat NV, schetst het grote voordeel van werken met icecat: “Onze open catalogus biedt webshops, retailers en distributeurs de gelegenheid om gestandaardiseerde productinformatie te downloaden van fabrikanten. Iedereen die content nodig heeft, kan er gebruik van maken. Voor de fabrikant en het merk is dit van grote waarde, omdat er overal gewerkt wordt met dezelfde uitstraling en de data altijd actueel en correct is.” Icecat wordt inmiddels in meer dan 50 landen gebruikten voorziet in technische specificaties, handleidingen, sales- en marketingteksten, foto en video.


Paris Retail Week 2017 Shoptour

De organisatie van Paris Retail Week had onder andere voor de pers tijdens de Paris Retail Week nog een aangenaam evenement gepland: een shoptour door Parijs, langs een aantal plaatsen waar op een bijzondere en eigenwijze manier met retail omgesprongen wordt. We nemen u even mee in vogelvlucht.

Peugeot Société Anonyme
Een bezoek aan PSA Paris, een Peugeot en Citroën dealerschap in handen van de PSA Groupe zelf. Het dealerschap is onlangs compleet in een nieuw concept gehuld en verzorgt West Parijs met Peugeot en Citroën. Men heeft gekeken naar de koper: zo is de Citroën showroom omgetoverd in een huiselijke omgeving, gezellig, inclusief een ‘Café André’ (naar André Citroën vernoemd). De Peugeotkant focust meer op technische beleving. Centraal in beide concepten staat de mogelijkheid om ter plekke een auto naar eigen smaak te configureren, via touchpanels en deze te bewonderen in Virtual Reality.

Sonos Home Experience
Wie langs 21 Rue de Clichy in het hartje van Parijs loopt, kan niet vermoeden dat achter de oude toegang een mekka van geluid verstopt zit. Sonos, producent van draadloze, interactieve geluidsoplossingen, heeft er een heus apartement in gebruik. Niet alleen dient het volledig als woonhuis gemeubileerde plekje als ultiem uithangbord voor Sonos apparatuur, ook wordt het apartement gebruikt als toevluchtsoord voor bekende artiesten die Parijs aandoen. Er worden interviews gegeven, er wordt gefeest, gedronken en gedineerd. Dat allemaal onder begeleiding van perfect geluid!

Comptoir des Recettes
In een pittoresk pand zwaait een topkok de pollepel. Zijn recepten zijn niet alleen lekker en gezond, maar ook bijzonder, omdat er waar mogelijk gebruik wordt gemaakt van biologische ingrediënten. De klant kiest een door de kok zelf bedacht recept en kan daar ter plekke alle ingrediënten voor in zijn of haar mand leggen. De recepten variëren steeds, van Frans, Grieks, Spaans tot Italiaans. Wat ze gemeen hebben: ze zijn uniek en met liefde samengesteld. De prijzen van de boodschappenmanden voor recepten liggen tussen de € 10,- en € 17,-. Voor dat geld is alles compleet, biologisch en vers.

My Little Paris
In 2008 kregen twee jonge Parisiennes het idee om een bedrijf te starten, online. Wat begon als een blog waar men de leukste dingen van Parijs toonde, die niet op de kaart van het massatourisme stonden, eindigde met een bedrijf waar vandaag 150 mensen werken, om miljoenen abonnees op de hele wereld te voorzien van het laatste hips uit de stad der liefde. Bijzonder: gestart op een kamertje, inmiddels een aantal geschakelde antieke panden, die rond een binnenhofje gebouwd zijn. Het nieuwe werken viert er hoogtij: er wordt in doelstellingen gedacht en iedereen kan er zichzelf zijn, in de letterlijkste zin van het woord. Centraal in het marketingconcept staan de prachtige tekeningen van Japanse kunstenares Kanako.