Merendeel ondernemers heeft onvoldoende tijd voor vernieuwing

Hoewel bijna 80% van de ondernemers ideeën heeft om de onderneming (nog) succesvoller te maken, komen bijna 6 op de 10 ondernemers tijd tekort om al hun ambities voldoende ruimte te geven. Multicopy The Communication Company komt deze ondernemers tegemoet met het Refresh Gesprek.

Annette Dales, algemeen directeur Multicopy Nederland: “In de vestigingen kwam steeds vaker de vraag van ondernemers of we met hen mee konden denken. Ze zitten vol ideeën maar hebben niet de rust en ruimte om stil te staan bij wat ze nu precies willen bereiken én welke communicatiemiddelen ze hiervoor het beste kunnen inzetten. Grote bedrijven gaan hiervoor naar een reclamebureau, maar dat is voor bedrijven in het mkb vaak te hoog gegrepen. Onze ondernemers en verkopers begrijpen hen als geen ander en we hebben de kennis in huis om hen verder te helpen.”

Refresh Gesprek
Annette Dales: “Met een Refresh Gesprek geven we de ondernemer inzicht in de echte uitdaging, het kloppende hart van de onderneming en de potentie voor meer succes. Vervolgens geven we hen de grootsheid die ze verdienen door hen te ondersteunen en te ontzorgen met communicatieproducten en -oplossingen waar de wereld van nu om vraagt.”

Onderzoek
Multicopy The Communication Company heeft onderzocht of deze vraag bij meer ondernemers leeft. Daarom heeft zij in samenwerking met Panelwizard een onderzoek gedaan onder ondernemers met 3-50 personeelsleden in Nederland.

Ondernemers herkennen eigen bedrijf niet meer terug
Het onderzoek bevestigt dat bijna 80% van de ondernemers ideeën heeft om de onderneming (nog) succesvoller te maken, maar dat bijna 6 op de 10 ondernemers tijd tekort komen om al hun ambities voldoende ruimte te geven. Het is zelfs zo dat bijna 1 op de 5 ondernemers het bedrijf dat ze zelf gestart of gevormd hebben soms niet meer helemaal terug kent. Een kwart merkt dat de oorspronkelijke drijfveer soms wat verwaterd raakt.

Dat doet ook wat met de uitstraling van het bedrijf: een kwart ziet dat de uitstraling naar de buitenwereld ook onvoldoende is meegegroeid met de tijd en het bedrijf. 4 op 10 ondernemers geven daarom ook aan dat de communicatie niet altijd voldoende uitstraalt wat het bedrijf uniek maakt.

Bakkerij Botman
Zo kwamen ook Debbie en Nico Peereboom van Bakkerij Botman bij Multicopy met de vraag voor een webshop. Tijdens het Refresh Gesprek bleek dat ze eigenlijk een inhaalslag willen maken. Ze hebben de bakkerij overgenomen van Debbie’s ouders, maar nog niet de tijd genomen om de boel aan te pakken. Wat ze eigenlijk willen is de winkel aan de binnen- en buitenzijde eigentijdser en aantrekkelijker maken. Ze willen de ambachtelijkheid en de kwaliteit van de bakkerij uitstralen.

Documentaire
Hiermee raken ze het hart van Bakkerij Botman: ‘we bieden traktaties in het leven’. Kwaliteit en luxe, maar wel modern en laagdrempelig. Ook de doelstellingen worden in het gesprek duidelijk: herkenbaarheid, opvallen een loyaliteitsprogramma voor vaste klanten en het werven van nieuwe klanten. Met deze informatie is Multicopy aan de slag gegaan. Het logo is opgefrist en de winkel is in een compleet nieuw jasje gestoken. Van de plafondplaten en de vitrine tot aan de vloertegels, vrijwel niets is onberoerd gelaten.

Van de Refresh van Bakkerij Botman is een documentaire gemaakt. Deze film is te zien op de site van Multicopy: https://www.multicopy.nl/ik-wil-een-gesprek/