‘Merkbeleving en passie vormen de DNA-streng voor retaildesign’

Sinds de oprichting in 1958 heeft WSB Interieurbouw BV, Scherpenzeel, door de jaren heen een belangrijke constante factor gekend die belichaamd wordt door vakmanschap.  Vakmanschap is van toepassing op alle mensen in het bedrijf. WSB behoort tot de weinige winkelinrichters die de storm in retail glansrijk hebben doorstaan. Dat blijkt weer eens te meer uit een tweetal recentelijk gerealiseerde projecten: Goedhart Motoren, Bodegraven en Bijouterie Laurent, Charleroi (B). 

Beide speciaalzaken ademen de denkwijze van WSB: straf in commerciële concepten en helder in uitgesproken belevingswerelden die één-op-één matchen met het DNA van zowel de consument- als de productomgeving.

Drie jaar geleden nam WSB de receptie- en accessoireafdeling van Goedhart onder handen. Onlangs was de verbouwing van de bovenruimte een feit. Goedhart is de grootste motorspeciaalzaak in de Benelux. Naast de winkel is een uitgebreide webshop operationeel. Goedhart heeft zijn marktpositie andermaal verstevigd met een aanzienlijke oppervlakte-uitbreiding. Zeshonderd vierkante meter maar liefst extra,  mogelijk gemaakt door de overkapping van de parkeerplaats. Er is nu op de etage een ruimte beschikbaar voor een shop-in-shop concept: ieder motormerk zijn eigen complete afdeling met alles wat er bij hoort. Maar ook de kleding-, schoenen- en helmenafdeling is er geenszins  bekaaid afgekomen.

Goedhart Motoren showroom

Op geraffineerde wijze is zwart ruwstaal toegepast, harmonieus samengesmeed met elementen in groen. Snelheid van de motorsport en het milieu gaan aldus ongemerkt hand in hand. De nieuwe ­Goedhart-showroom is een bewijs van het feit dat voor het bedrijf de persoonlijke stijl van de opdrachtgever in de retail­sector prevaleert. Klanten zijn  er in hun nopjes. Want dát is nu nét het doel van het conceptdesign van WSB. “Merkbeleving en passie voor de motor vormen de DNA-streng in het retaildesign”, merkt Rick Blankenstijn van WSB treffend op.
Een retailer mag verwachten dat men van de hoed en de rand weet als het op winkelontwikkelingen aankomt. Zeker ook in de juweliersbranche. Ontwerpers worden up-to-date gehouden als het trends en ontwikkelingen betreft en speuren daartoe constant in metropolen als New York, Parijs en Berlijn. Van deze mondiale insteek getuigt zéker de nieuwe en drukke winkel van Bijouterie Laurent in het Belgische Charleroi.

Het Laurent-ondernemersduo Olivier en Vanessa blijkt uitermate goed in staat te zijn om met zijn verkoop- en adviseursteam klanten aan zich te binden op een zowel professionele als beminnelijke wijze. Laurent vinden we sinds maart dit jaar in Rive Gauche, het nieuwe winkelcentrum dat zich goed blijkt te ontwikkelen. Het is de vierde Laurent in successie.

Interieurbouw Bijouterie Laurent Charleroi

WSB heeft beide laatste vestigingen turn-key ter hand genomen en dat binnen het budgetplaatje en gestelde tijdsbestek. InStore signaleert mooie blikvangers in de winkel: de bronzen wandpresentatie boven de vitrines met indirecte verlichting, de bronzen details in de vitrinekasten zélf alsmede de harde vloerafwerking en matte kleuraccenten in de structuur­afwerking. Ongetwijfeld ligt dit alles mede ten grondslag aan de visuele meerwaarde die de sieraden en juwelen  ademen. De balie als adviesplek midden in de winkel zorgt ervoor dat er geen millimeter wandruimte teloor gaat wat natuurlijk de vierkante meteromzet ten goede komt.

Bijouterie Laurent Charleroi WSB Interieurbouw
De onmiskenbare kracht van WSB is te vinden in het feit dat elke afgeleverde winkel uniek is. De retailondernemers die men in de klantenkring heeft, zijn allen kritische vakmensen die niet slechts weten wat ze willen maar die ook volledig op de hoogte zijn van wat er zoal gaande is op winkelgebied. WSB weet wat de consument beweegt en waardoor diens koopgedrag wordt beïnvloed. Zo ook bij Goedhart Motoren, waar je bij elk merk de volstrekt eigen merksfeer en dito beleving proeft. En zo ook bij Bijouterie Laurent, alwaar het bedrijf gevoelens en emoties vertaalde naar een uniek interieur.

Tekst: Koos van Reesch   Beeld: WSB