Ook de laatste drempels op weg naar totale digitalisering in retail vallen weg

Eurocis 2018 was een mooie showcase van innovaties die het huidige retail landschap vormgeven. Retail technology heeft inmiddels de hele keten in haar greep, van bevoorrading van de winkel tot en met het in ontvangst nemen en meenemen van de koopwaar door de klant. Viel er dan nog zoveel te winnen? Jazeker. Het mooie is dat over het totaal bezien, de nieuwste technieken ervoor zorgen dat de shopper nog beter bediend wordt en drempels tot nul gereduceerd worden.

inStore & livecomm bezocht Eurocis in Düsseldorf en sprak met een aantal bedrijven, waaronder uit Nederland. Over de bezoekersaantallen had niemand te klagen; 12.000 bezoekers uit Duitsland en de rest van de wereld. Er waren 470 exposanten uit 48 landen.

Concreteness in plaats van abstractness
Op de stand van Pyramid Building, maker van hardware voor interactief gebruik, treffen we Tim Arits. Zijn bedrijf Intouch.com verzorgt voor Pyramid de interactieve software. Arits is met zijn bedrijf gevestigd in Dublin, maar komt uit Brabant van oorsprong.

Samen met twee businesspartners ontwikkelt hij software voor het digitaliseren van de winkelomgeving in zijn totaliteit. “Wat we willen, is online en offline met elkaar verbinden. De wetenschap die grote bedrijven gebruiken, zetten we online in om offline een betere customer experience te genereren. Mensen willen altijd vergelijken en relativeren. Die mogelijkheid bieden wij hen, zodat er gekozen wordt. Kiezen betekent kopen. Het zijn niet de data die waardevol zijn, maar de inzichten die je door data verkrijgt. We gaan voor ‘concreteness’ in plaats van ‘abstractness’, door duidelijk te zijn”, aldus Arits. “We gaan voor een ‘frictionless offline experience’ door inzet van social en behavioral science.”

Eurocis 2018
Tim Arits van intouch.com is leverancier van de software die draait op de interactieve schermen van Pyramid.

Voorraadbeheer is de basis voor alles in omnichannel
Op de stand van het uit de Achterhoek afkomstige Nedap zal ongetwijfeld bij een groot aantal bezoekers het licht zijn gaan schijnen. Nedap, groot in onder andere livestock, security, healthcare en retail oplossingen, gebruikt RFID-technologie als gemene deler in haar activiteiten. Janna Dirks, marketingmanager bij Nedap Retail: “Voor verschillende markten maken wij verschillende identificatie-oplossingen, zoals bijvoorbeeld voor het identificeren van voertuigen of van boeken in een bibliotheek, maar ook voor het identificeren van producten in een winkel.”

“De achterliggende technologie is aan elkaar gelinkt. In de retailsector zijn we bekend vanwege twee takken van sport, namelijk artikelbeveiliging en voorraadbeheer. Door het identificeren van unieke items kun je veel meer grip krijgen op de derving en kun je vaker en sneller je voorraden tellen. Hiervoor leveren we een cloudoplossing. De meeste retailers tellen slechts één of twee keer per jaar hun voorraad. Wij zien dat retailers hun goederenstromen goed onder controle hebben totdat de producten in de winkel liggen. Daarna is het koffiedik kijken en weten retailers vaak niet precies wat ze in elke winkel hebben liggen. Met onze !D Cloud oplossing kunnen retailers een snelle, wekelijkse voorraadopname doorvoeren, waardoor zij betrouwbare informatie ter beschikking hebben over wat waar ligt en in welke hoeveelheden.” De !D Cloud software van Nedap werkt met RFID tags die doorgaans al in de productiefase aan producten (bijvoorbeeld kleding) worden toegevoegd. “In de winkel worden de RFID tags uitgelezen met behulp van RFID handlezers en de !D Cloud app op een smartphone of tablet. Wij hebben gebruiksvriendelijkheid hoog in het vaandel staan, omdat iedere winkelmedewerker met de oplossing moet kunnen werken”, aldus Dirks.

Ook op het gebied van artikelbeveiliging speelt RFID-technologie een steeds grotere rol, omdat het kunnen identificeren van unieke items grote voordelen biedt. Op de beurs presenteerde Nedap de integratie van haar RFID-hardware voor artikelbeveiliging in combinatie met een mobiele betaaloplossing van MishiPay. “Klanten kunnen eenvoudig met hun smartphone afrekenen in de winkel. Als de klant naar buiten loopt, checken onze beveiligingsantennes in de Cloud wat de status van het artikel is om vervolgens bij niet-betaalde artikelen alarm te slaan. Deze innovatie rondom de kassa heft de lange wachtrijen bij de kassa op. Het is een offline-ervaring die het gemak van online betalen evenaart.”

Eurocis 2018
ITAB. Boodschappen op de band, automatisch laten scannen en zelf afrekenen. Er komt geen kassière meer aan te pas, behalve wanneer iets niet gescand kan worden.

Weg met de wachtrijen
Ook ITAB werkt mee aan het reduceren van de wachtrijen voor de kassa. Marcel van As, accountmanager bij ITAB, toont de check-out arena. Twee kassa’s met lopende banden worden bediend door slechts één medewerker. Via tunnelscanners doet de machine het scanwerk van de kassière. “Zij raakt zelf de boodschappen niet meer aan en grijpt alleen in als er iets niet gescand kan worden. Het is vooral een controlerende functie, waarbij er tijd over blijft om te praten met de klant en deze ook echt aan te kijken. Veel persoonlijker en prettiger dus”, aldus Van As.

Nieuw bij ITAB is de Endless Aisle. “We hebben het over een onbeperkt, digitaal schap. Een online shop in de winkel, waarbij per product alle opties getoond worden in tekst, beeld en video. Na selectie van een artikel kan er meteen betaald worden, waarna klanten de keus kunnen maken waar en wanneer men de producten wil ontvangen, bijvoorbeeld middels het click&collect systeem.  Zo hoeft men niet meer met volumineuze goederen door de winkel te lopen en langs de kassa te gaan.”

The game is on
Gamification is troef op de stand van SCALA. Nick Weichelt, salesmanager, demonstreert hoe het oppakken van een product van een schap een interactief beeld oproept. Pakt men een tweede product, dan volgt er op beeld een vergelijking tussen beide producten. Het systeem nodigt uit om producten ter hand te nemen.

Eurocis 2018
Eurocis 2018
Gamification is key bij Scala. Raak de sticker aan en krijg meteen tekst, beeld en video bij het shirt. Alles wat je wilt weten over de herkomst is een aanraking verwijderd.

Weichelt: “Scala stelt iedereen in staat audience engagement experiences te creëren door het verbinden van digitale beeldschermen, kiosken, mobiele apparaten, websites en IoT devices. Scala is een STRATACACHE onderneming en biedt het digital signage platform voor marketeers, retailers en innovators, waarmee op eenvoudige wijze deze digitale experiences gecreëerd en beheerd kunnen worden. Het Scala platform behoudt de flexibiliteit om zich realtime aan te kunnen passen aan actuele omstandigheden en voorkeuren van doelgroepen. Scala’s intelligente digital signage oplossingen genereren meer brand awareness, zorgen voor een betere klantbeleving en verhogen daarmee de omzet. Met meer dan 30 jaar ervaring is Scala de wereldwijde digital signage autoriteit en staat zij bekend om haar innovatie en daadkracht.”

Wereldwijd “draait” Scala op meer dan 500.000 beeldschermen verspreid over meer dan 90 landen. Het Europese hoofdkantoor bevindt zich in Sittard.

Morgen bij u in de buurt(super)
Eurocis 2018 heeft laten zien dat er meer en meer samenwerkingsverbanden ontstaan tussen technologische bedrijven in verschillende disciplines. De overlapping die eerst voor concurrentie zorgde, verandert langzaam maar zeker in partnerschappen. Dat is goed nieuws voor de retailsector, omdat systemen daardoor betaalbaarder worden. Het is een kwestie van tijd voordat ook het MKB massaal gaat investeren in technologie waarvoor de weg inmiddels geplaveid wordt door de grootste spelers.

Tekst: Jan Mol   Beeld: Jan Mol/Nedap