Samengang bouwmarkt en bouwbedrijf in een bijzondere setting

Op de hoek van de Tijvoortsebaan en de Turnhoutsebaan in Goirle staat het nieuwe gebouw van Karwei Goirle. Franchisenemer Ronald Vromans heeft twee vliegen in één klap geslagen, door op de locatie zijn bouwbedrijf en zijn bouwmarkt onder één dak samen te brengen.

Toch is het samenvoegen van beide bedrijven niet het enige opmerkelijke aspect van de nieuwbouw. Onzichtbaar voor de buitenwereld, maar merkbaar voor de shopper, is de nieuwe Karwei bouwmarkt ingericht volgens een geheel nieuw pilot concept van Karwei. Laurens Miedema, manager marketing en communicatie bij Karwei, licht het één en ander toe.

Beerens Winkelinterieurs Karwei Nieuw winkelinterieur Karwei Goirle

De tweede pilot in een rijtje van drie
“Karwei wil een nieuwe strategie gaan toepassen. Om deze te kunnen testen, hebben we drie locaties in Nederland uitgekozen voor een pilot. Deze locaties vertegenwoordigen ieder een eigen verzorgingsgebied”, zo opent Miedema het gesprek. “De eerste Karwei in deze pilot is geopend in het najaar van 2016, in Uden. Die locatie staat model voor de mix stad en dorp. De tweede locatie is waar we het nu over hebben, Goirle en vertegenwoordigt het dorpsgebied. Op 10 mei aanstaande zal Amsterdam aan de beurt zijn, met een derde pilot vestiging. Het spreekt voor zich dat deze model staat voor de stad als verzorgingsgebied.”

Winkelinrichting Beerens Karwei Goirle

Funshoppers en Runshoppers
Het nieuwe concept moet zowel de funshopper als de runshopper aanspreken. Miedema legt uit: “Funshoppers zijn mensen die op hun gemak rolgordijnen staan uit te zoeken of uitgebreid naar verlichting komen kijken. Runshoppers zitten midden in een klus en missen een schroefje of hebben een zaag nodig. Die vliegen erin en eruit. We willen het beide typen shopper zo aangenaam en makkelijk mogelijk maken. Met de pilots proberen we in kaart te brengen hoe het concept uitwerkt op het lokale publiek.” Miedema is van mening dat het goed mogelijk moet zijn om de combinatie te leggen tussen een emotionele en een niet-emotionele winkelbeleving.

Bouwmarkt Karwei nieuw ingericht Beerens

Met een schone lei beginnen werkt lekker
“Het was een fijne klus in Goirle. Fijn om met een schone lei te kunnen beginnen, de oude Karwei heeft tot vijf dagen voor opening van de nieuwe winkel gewoon door kunnen draaien. Qua inrichting waren we sneller dan de eerste keer in Uden, daar hebben we de generale repetitie beleefd”, aldus Miedema. Verantwoordelijk voor het concept en de uitwerking ervan waren: het formule management team van Karwei en Dedato ontwerpers en architecten. Miedema zegt tot besluit: “De winkel is nu een aantal weken open en de resultaten zijn prima te noemen. We zijn benieuwd naar de vergelijking tussen de drie vestigingen, als Amsterdam ook een paar weken open is straks.”

Tekst: Jan Mol   Beeld: Photo Republic / Bibi Neuray


Nieuwe formule winkelinterieur Karwei in goede handen

Beerens Winkelinterieurs in Rijen, onderdeel van de Beerens Groep BV, is samen met de afdeling formule ontwerp van Karwei en Dedato ontwerpers en architecten verantwoordelijk voor de nieuwe interieurs die zijn gerealiseerd bij Karwei Uden en Karwei Goirle.

Rutger Schrijer, Operationeel Directeur bij Beerens Winkelinterieurs BV, vertelt: “We hebben in een speciaal voor de gelegenheid gehuurde ruimte in Amersfoort alle prototypen van de nieuwe ontwerpen op kunnen bouwen. Na evaluatie van alle testresultaten, zijn we tot een eindontwerp op tekening gekomen.”

De eerste Karwei die onderworpen werd aan het nieuwe concept, was die in Uden, in oktober 2016 officieel geopend. “Uit de eerste evaluaties na de oplevering in Uden, bleek dat er relatief weinig ingrijpende wijzigingen in de presentaties nodig waren”, aldus Schrijer. “In januari van dit jaar zijn we gestart met Karwei Goirle. Ook dit project is zeer voorspoedig verlopen en naar tevredenheid opgeleverd”.

Ten tijde van dit schrijven werkt Beerens Winkelinterieurs BV aan het inrichten van de derde Karwei in het nieuwe concept, in Amsterdam.