Het samenspel met de klant is belangrijk voor de winkel van morgen

Retail is meer dan ooit in beweging en de retailer moet alle zeilen bijzetten om een winkelbeleving te creëren die past bij de snel veranderende verwachtingen van de shopper. Het is bijna onmogelijk om zelf alle kennis daarvoor te vergaren. Gelukkig is er hulp.

Met 37 jaar ervaring is Redie Interieurs uit Oirschot zo’n helpende hand. Cor Swinkels, sales manager bij het bedrijf, zorgt samen met zijn collega’s voor advies, verkoop, relatiebeheer en promoties. Swinkels vertelt over de werkwijze van Redie en hoe de organisatie steeds meegroeit met de wensen en eisen die vanuit de klant worden geuit.

Redie Interieurs
Cor Swinkels (links) en Carlo van Vroenhoven zijn onderdeel van de ‘denktank’.

Het vak is niet veranderd, de manier van werken wel
“Ons vak van interieurbouwer mag je nog steeds een echt ambacht noemen”, opent Swinkels het gesprek. “Onze werkwijze is alleen meegegroeid met de vragen die vanuit de klant worden neergelegd. Ideeën en ontwerpen die hier op tafel worden gelegd, hebben beleving als centraal thema. Wij kijken een laag dieper dan alleen maar de inrichting, we denken in oplossingen en stellen vragen terug aan onze klanten. Bij alles wat we doen, kruipen we in de huid van de shopper. Wat verwacht deze, hoe kunnen we door middel van de functionaliteit in het ontwerp een stuk kooplust opwekken? Het samenspel met onze klant is van het grootste belang, om tot de beste inrichting te komen.”

Slimmer, lichter en modulair bouwen
Volgens Swinkels heeft Redie een evolutie doorgemaakt, van traditionele interieurbouwer naar engineeringsbedrijf. “Er zijn zoveel disciplines bij elkaar gebracht onder één dak, dat we van eerste idee tot aan de uitvoering op locatie in het proces betrokken zijn. We bouwen steeds slimmer, lichter en meer modulair dan vroeger. Aan de uitvoerende kant zijn we erg sterk, door het aangeleverde ontwerp te engineeren. Terwijl we enerzijds op kop lopen in de digitale verwerking van alles, bezitten we anderzijds nog steeds de expertise om massief en fineer te verwerken maar ook materialen zoals HPL, glas, leer, staal en stof. Die combinatie, hightech engineering en puur ambacht, maakt ons waardevol voor de klant. Tot onze klantenkring behoren het MKB, architecten, bouwadviesbureaus en ketens.”

Redie Interieurs
Eric van Vroenhoven zorgt er met zijn collega’s voor dat op locatie alles tot in de puntjes verzorgd wordt, van montage tot service.

De productiefaciliteiten bij Redie zijn volledig ingericht op het kunnen verwerken van repeterende opdrachten maar ook voor enkel stuks maatwerk. “We bouwen steeds meer modulair, zodat aan de transportkant veel bespaard kan worden en de monteurs op locatie makkelijker kunnen werken”, legt Swinkels uit. 

“Alles in het proces is vastgelegd, neem bijvoorbeeld de repeterende orders, die lopen in één moeite door. Kijken we naar maatwerk, dan gaan we ook daarin zeer geoptimaliseerd te werk. Om duurzamer te werken kunnen we bij de herinrichting bijvoorbeeld ook naar meubelelementen kijken uit de oude situatie, die hergebruikt kunnen worden in de nieuwe situatie. Duurzaam werken vraagt om op een andere manier naar opdrachten te kijken. Daar hebben we ons specialisme van gemaakt.”

Redie Interieurs
Cor Swinkels laat zien tot in welk detail maatwerk gaat. Paneeltjes met daarop verlijmd hout uit eigen keuken.

De (on)zichtbare kracht achter een perfect interieur
Door de horizontale programmering van de bedrijfsstructuur heeft Redie een echte ‘hands on’ mentaliteit. “We hebben een echte ‘denktank’ als managementteam. Daarin zit ik met Carlo van Vroenhoven, onze directeur, Ruud van der Weijer, hoofd bedrijfsbureau en Mark van Rijzingen, onze productieleider/hoofd productie. Door iedereen in het overleg te betrekken kunnen we verder kijken dan het product zelf. Dat strekt van het meedenken in het ontwerp, het uitvoeren ervan tot het omgaan met afval, ook op locatie. Geoptimaliseerd werken, volledig ten dienste van de klant, maakt ons de ‘zichtbare’ kracht achter een perfect interieur.”   

Tekst en beeld: Jan Mol
Uitgelichte foto: 
De productiefaciliteiten zijn volledig ingericht op het kunnen verwerken van repeterende opdrachten maar ook voor enkel stuks maatwerk.