Vooruitdenken is het innoverende credo

Wanneer u, waar dan ook in Nederland, winkelt en achteloos een product uit een schap pakt, of geconfronteerd wordt met een reclamedisplay, dan is de kans erg groot dat u te maken heeft met het werk van Leo Sens en zijn team. Sens, directeur en eigenaar van de Sens Groep in Dalen, zwaait de scepter over vier werkmaatschappijen, allen toeleverancier aan de retailsector. In de sfeervolle showroom, vol met wapenfeiten, staat Sens ons te woord, over zijn bedrijven in het algemeen en zijn filosofie over het bedienen van de retailsector in het bijzonder.

“De vier werkmaatschappijen die onder de Sens Groep vallen zijn Sens InstoRetail, Budra (buis en draad) Display Solutions, Euromodul Retailsystems en Ketelaars Reclame (Veghel)”, opent Sens het gesprek. “Al het moois dat we hier maken, kunnen we produceren dankzij de mensen die bij onze bedrijven werken. De gemene deler? Ze zijn allemaal ooit begonnen als signing medewerker of hebben zelf op de winkelvloer gestaan. Het zijn mensen van de praktijk, voor wie een half woord genoeg is om een perfect product af te leveren.”

Sens Groep
Medewerkers bij Sens InstoRetail zijn mensen van de praktijk, voor wie een half woord genoeg is om een perfect product af te leveren.

Voortdurend innoveren in het belang van de klant
Sens InstoRetail werkt voortdurend aan nieuwe ontwikkelingen. “Zo gebruiken we nu een flatbed full colour printer die dekkend wit kan printen. We assembleren onze eigen standaards, beschikken over een CNC-freesmachine, we polijsten zelf en maken door middel van onzichtbare verlijming displays van polycarbonaat, acrylaat en plexiglas”, vervolgt Sens zijn verhaal. De vele voorbeelden in de showroom zijn de stille getuigen van echt vakmanschap.

Sens Groep
Freesletters zonder kopzorgen.

“Meedenken is vooruitdenken”, oppert Sens. “Zo hebben we voor Coca Cola een display ontwikkeld voor hun kleine blikjes. Het probleem wat men had, was dat tussen 12.00 en 14.00 uur scholieren een puinhoop maakten van het schap met kleine blikjes, die nu eenmaal in trek zijn bij de jeugd. De display die we ontwikkeld hebben, laat alleen het uitnemen van één blikje tegelijk toe. Probleem opgelost.” Ondertussen komt er een klein stukje muur van steenstrips op tafel, waarop een afbeelding in worn-out stijl gehecht zit. “Dit is onze wall tattoo. Een supermarktketen heeft dit concept inmiddels standaard in het winkelontwerp opgenomen. De tattoo-tag wordt door ons aangebracht op de muur en met een harde borstel in de steenstructuur geklopt. Daarna schuren we de afbeelding licht op, om het authentieke uiterlijk te krijgen. Als laatste handeling wordt de wall tattoo afgelakt.”

Sens Groep
Voor iedereen herkenbaar, deze zelfsluitende broodschappen, met dank aan Sens InstoRetail.

Oplossingen voor meer verkoop en minder kosten
Waar bij ontwerpers design voorop staat, daar zoekt Sens InstoRetail altijd naar de meest toepasbare oplossing binnen de kaders van het ontwerp. Sens: “We letten op de kleintjes voor de klant. Mooie ontwerpen die niet aangeleverd worden in gangbare, inpasbare maten, worden door ons aangepast zodat ze efficiënt gebruikt kunnen worden en het visuele beeld niet aangetast wordt. Dat advies kunnen we geven dankzij onze jarenlange expertise.” Sens InstoRetail is de koning van de slimme schapoplossingen. Een mooi voorbeeld daarvan is een project wat men in opdracht heeft voor de Technische Unie. “Daar bestaat de wens om magazijnruimte om te turnen naar winkelruimte. De uitdaging is dan om op een zo attractief mogelijke wijze de winkeluitstraling te creëren”, zegt Sens tot besluit.     

Tekst: Jan Mol    Beeld: Sens InstoRetail