We stoken de eindklant warm voor het perfecte binnenklimaat

Wie bij RetailDetail aan de Ankerrui 9 in Antwerpen naar binnenloopt, wordt op diverse plaatsen aangenaam verrast door een grote variëteit aan noviteiten binnen de retail. Onder het motto ‘the future of retail, is RetailDetail het kennisplatform in het hart van Antwerpen, waar getoond wordt hoe retail zich de komende jaren zal ontwikkelen.

Het binnenklimaat wordt verzorgd door Ambrava, exclusief distributeur van Samsung klimaatinstallaties in de Benelux. We spreken met algemeen directeur Raymond Koevermans over klimaatoplossingen die niet alleen aangenaam aanvoelen, maar er ook net zo aangenaam uitzien.

Het koopklimaat op het juiste niveau brengen
“Het mooie van RetailDetail is dat men op diverse vlakken meet hoe de consument reageert. Dat kan betrekking hebben op producten, op de manier van werken van de retailer en in ons geval op het binnenklimaat. Onze missie is om letterlijk het koopklimaat op het juiste niveau te brengen”, opent Koevermans het gesprek. “We doen dit door de ronde Samsung 360 cassettes in te zetten. Daar is Samsung echt uniek in, gezien het feit dat de traditionele vierkante cassettes die we normaliter aan het plafond tegenkomen gemeengoed lijken te zijn.”

De ronde Samsung 360 cassettes blinken niet alleen uit in de optiek, vernemen we. “De kracht van Samsung is dat er geklimatiseerd (verwarmd en gekoeld) wordt op een beheerste manier. Traditionele, rechthoekige units hebben vier linealen. Daardoor kan er een relatief hoge luchtsnelheid ontstaan. Koude lucht met een hogere snelheid wordt meestal als tocht ervaren. In onze ronde units bevinden zich drie steunventilatoren, die mede dankzij het ontbreken van linealen zorgen voor een mooie en beheerste luchtverdeling bij koelen en verwarmen. Voor zowel de consument als het personeel in de winkel betekent dit een zeer aangenaam klimaat om in te vertoeven. De klant blijft langer in de winkel, voelt zich op zijn gemak en het personeel voelt zich ook lekkerder. Factoren die zowel koper als verkoper stimuleren, goed voor meer omzet.”

RetailDetail
De 360 cassette met zwart paneel. 

RetailDetail
De 360 cassette met wit paneel. 

Ooit gedacht aan branding middels het klimaatsysteem?
Ambrava gaat nog een stap verder in het stimuleren van verkoop, middels de mogelijkheid om de ronde cassette te laten voorzien van bedrukking. Koevermans licht toe: “We hebben voor diverse ketens al ronde cassettes geleverd met hun logo erop. Dat stuk branding zorgt voor nog meer toegevoegde waarde. De cassettes zelf zijn leverbaar met witte of zwarte panelen, waarbij de laatste veelal gebruikt worden wanneer er sprake is van een industrial look. De ronde Samsung cassettes zijn dan ook geschikt voor inbouw in een plafond, of om vrij op te hangen wanneer er een open plafond is.”

RetailDetail
Samsung 360 cassette, ronde airco bij Van Os Tassen en Schoenen.

Onderscheidend vermogen voor de installateur
Er wordt door Ambrava uitsluitend geleverd aan de installatiebranche. “Onze betalende klanten zijn de installateurs. Uiteraard maken we rechtstreeks reclame voor onze producten, om zo ook via de eindklant vraag te creëren. Uiteindelijk is het de installateur echter, aan wie geleverd wordt. We geven hem 5 jaar garantie op al onze producten en ondersteunen hem waar mogelijk, zowel op technisch als op commercieel gebied”, aldus Koevermans. “Onbekend maakt onbemind, daarom vinden we het belangrijk om middels trainingen de installateur op de hoogte te brengen van het onderscheidend vermogen dat gecreëerd wordt met onze producten. Dat geldt voor de geperfectioneerde, hoogwaardige techniek en het mooie design. Vanuit de retail wordt er al langer positief gereageerd op onze producten, het is aan de installatiebranche om te gaan voldoen aan de toenemende vraag.”

Tot besluit zegt Koevermans: “Ook de branche gaf ons een stuk erkenning, zo wonnen we met de ronde cassette in 2016 de VSK Award voor innovatie. Ons ‘Wind-Free’ systeem kreeg die Award in 2018 op de VSK. De producten zijn niet alleen uniek in vorm en functie, maar ook in het gebruik.”

Tekst: Jan Mol   Beeld: Ambrava / Samsung