De weidewinkel is een diep geworteld fenomeen

De omschrijving van het begrip ‘weidewinkel’ is niet eensluidend, als we Google raadplegen. Aanleiding voor ons om te rade te gaan bij ‘s lands grootste expert op het gebied van het ontwerpen en (ver)bouwen van weidewinkels, te weten Store3D uit Nieuwkuijk. 

Jan van Hest, Managing Director, werpt een licht op het fenomeen: “Een weidewinkel is een zelfstandige modezaak, met meestal enkele duizenden vierkante meters winkeloppervlak. Kenmerkend is dat er conceptmatig en thematisch gewerkt wordt, op een 100% onafhankelijke wijze. Weidewinkels zijn sterk verbonden met de locatie waar zij gevestigd zijn en maken onderdeel uit van de regionale community.”

Store3D is historisch gezien een formulematige winkelbouwer, met een duidelijke focus op fashion. De weidewinkels waar Store3D voor werkt hebben al snel een minimale oppervlakte van 3.000 m². Van Hest: “Van Tilburg mode zal na de lopende verbouwing in 2019 maar liefst 15.000 m² winkeloppervlak bestrijken.”


Een deel van de afdeling damesmode bij Van Tilburg. (Beeld: Ewout Huibers)

Alles onder eigen regie en met een duidelijke signatuur
“We zien in het fashion retail landschap vele merken met een eigen shop-in-shop formule. Soms verliezen winkels daardoor hun eigen identiteit. Dat zul je bij een weidewinkel niet tegenkomen. Daar bepaalt men welke brands er in de winkel mogen komen en welke positie zij innemen. Kijken we naar Van Tilburg, dan zien we dat men alle grote merken heeft opgenomen, maar zonder dat dit afbreuk doet aan de eigen identiteit. In alles komt de signatuur terug. Store3D doet er als trusted partner ook alles aan om dat zo te houden.”

Lang leve de permanente verbouwing
Van Tilburg is nu vijf jaar klant bij Store3D. Men zit samen in een doorlopend proces van verbeteringen en vernieuwingen. “Het succes van de weidewinkel heeft als basis dat men in innig contact staat met de klant. Men weet wat de klant verlangt en anticipeert voortdurend op diens behoefte, met nieuwe collecties en een evoluerende inrichting. De customer experience bij Van Tilburg maakt dat klanten zich thuis en gewaardeerd voelen. Om dat te bereiken werken we samen aan een prachtig verbouwingstraject dat wij begeleiden. In 2013 zijn we gestart en hebben we 1.300 m² nieuwe sportafdeling gerealiseerd. Daarna hebben we het erf naast de winkel ingelijfd, inclusief de daarop aanwezige historische boerderij. Onlangs hebben we de nieuwe kindermode afdeling opgeleverd, die de grootste van Nederland is. Er wordt op dit moment gewerkt aan een nieuwe uitbreiding van 3.000 m² nieuwbouw”, aldus Van Hest.

Tekst: Jan Mol   Beeld: Store3D
Uitgelichte foto boven: 
Konijnendijk Mode, Dames City. (Beeld: Christine van Rooijen)