X marks the spot

Na de succesvolle lancering van het HKMX-concept als onderdeel van de Hunkemöller flagshipstore in Amsterdam, heeft Hunkemöller vervolg gegeven aan de lancering. We spreken met Marc Heinen van Keijsers Interiors, verantwoordelijk voor de implementatie van het concept.

“Het HKMX-concept is ontwikkeld door Store-age. Na de oplevering in Amsterdam zijn we een pitch aangegaan voor het vervolgtraject. We kregen de opdracht en zijn om tafel gaan zitten voor de HKMX-pilotstore in Berlijn”, opent Heinen het gesprek.

Ook in Duitsland een succes
Na de oplevering van de pilotstore in Berlijn in april 2017, heeft men een half jaar proefgedraaid, met groot succes. Reden voor Hunkemöller om ook in Nederland een eerste 100% HKMX-store neer te zetten. Utrecht bleek de aangewezen plaats. Keijsers Interiors kreeg er een extra uitdaging bij: “Er werd ons gevraagd om met behoud van het concept van Store-age te gaan kijken naar een manier van werken, die met een lagere kostprijs per m² toegankelijker is voor winkels in steden met een kleiner verzorgingsgebied. Het is ons gelukt om met dezelfde look & feel als in Berlijn, de winkel in Utrecht inderdaad op een zeer goed beheersbare manier neer te zetten. Slim gebruik van materialen, slim bouwen, goed plannen en een goede communicatie zijn hier de sleutelwoorden.”

Keijsers Interiors
HKMX Utrecht is een branded experience all the way.

Bra collection als focal point
Keijsers Interiors had rechtstreeks contact met het bouwteam van Hunkemöller, waar Retail Experience Manager Britta Hall voor een voortreffelijk stuk begeleiding zorgde. Hall werkt met passie aan HKMX, evenals Leendert Tange van Store-Age. Beiden hebben roots in de wereld van sport gerelateerde retail. De ideale combinatie dus voor het uitrollen van HKMX. Store-age trad tijdens het proces op als controlerende partij. 

Tange legt uit waarom HKMX zo uniek is. “Het is meer dan een winkel met spullen, het is een brand experience. We hebben de filosofie van Philip Mountford, CEO van Hunkemöller, vertaald naar een winkel die de vrouw, haar lichaam en comfortable pasvorm op de eerste plaats zet en de activiteit op de tweede.” Een geheel ander vertrekpunt dan de sportretailers waar Store-age ook mee werkt. HKMX-stores nodigen uit om binnen te stappen, vrouwen voelen zich er thuis en kunnen zichzelf zijn.”

Keijsers Interiors
Ook HKMX Utrecht heeft extra ruime paskamers.

De grote X van HKMX die men tegenkomt in de winkels, maakt meteen duidelijk dat het om een branded experience gaat. Deze retail ervaring begint voor iedereen bij de Bra Wall. Dat is het vertrekpunt, de eerste laag kleding, die voor het beoefenen van sport goed moet zitten en nooit mag hinderen. Na het sportondergoed komt de overige kleding, alsmede de accessoires. De geboden retail experience is key. Ruime paskamers, visuals die herkenning oproepen, goed getraind personeel en een intieme sfeer. HKMX nodigt uit om de kleding aan te raken en aan te trekken”, aldus Tange.

Inmiddels ligt er een Masterplan. Keijsers Interiors wordt door Hunkemöller ingeschakeld om de volgende 50 winkels in Nederland, België, Duitsland en Skandinavië te bouwen. “Naast de shop in Utrecht hebben we inmiddels ook drie vestigingen in Duitsland gebouwd, te weten in München, Bochum en Hamburg”, zegt Heinen tot slot. 

Tekst: Jan Mol  Beeld: Keijsers interiors