Zeldzame grandeur in een moderne jas

Wie voor het eerst binnenkomt in de totaal verbouwde en vernieuwde winkel van Bastiaansen Modestad in Bavel, zal verrast worden op een manier die we niet meer gewend zijn. Bastiaansen Modestad is het levende bewijs van het feit dat shoppen nog steeds een heerlijke bezigheid kan zijn.

Wanneer men het authentieke geveltje, wat de voorzijde van de winkel zo nostalgisch kenmerkt, passeert, wordt men getrakteerd op een rijke en smaakvolle inrichting met een overvloed aan keuze, voor zelfs de meest verwende shopper. We spraken eigenaren Henneke en Geert Bastiaansen, over hun filosofie achter de zaak.

Bastiaansen Modestad winkelpand

Uitbreiding was geen noodzaak, maar een uitdrukkelijke wens
“Het is niet zo dat we niet anders konden dan uitbreiden”, zo begint Henneke. “We zijn een zogenaamde ‘weidewinkel’. Onafhankelijk van alles en iedereen. Dat geeft ons de mogelijkheid om op onze eigen wijze te innoveren en de klant te blijven trekken en boeien.” Geert voegt toe: “We hebben onze creativiteit de vrije loop gelaten. Met ontwerper Paul de Kind aan onze zijde, heb ik samen met ons styling team, bestaande uit mijn vrouw Henneke, medewerksters Joyce Rovers en Jolande Roovers en Lydia Visser van StyleNotice, tot in detail bepaald hoe alles eruit moest komen te zien. Paul was ook verantwoordelijk voor de routing in de winkel.”

Beleving is geen loze belofte bij Bastiaansen Modestad. Daar zorgt de smaakvolle combinatie van toegepaste materialen voor, van luxe jacquard behang tot authentiek smeedijzer. Zo ontstaan er verschillende werelden, eilandjes, ieder met een uniek karakter en eigen functie, altijd in harmonie met het geheel.

Meer ruimte betekent meer mogelijkheden
“We zijn van 1.700 m2 naar 2.250 m2 gegaan”, schetst Geert. “Daarom konden we bijvoorbeeld de oude coffee corner vervangen. Daarvoor in de plaats is er nu een voor iedereen toegankelijke lunchroom, met verfijnde gerechten en lekkers bij koffie en thee.” Terwijl we praten laat Geert zich de tosti smaken die voor hem bereid is. “Dit is trouwens de Geert-tosti. Gewoon met ham en kaas en een beetje ketchup, ik houd op zijn tijd ook van gewone dingen”, zegt hij lachend. Henneke: “Dit stukje professionele horeca past in de huidige tijd. Het geeft rust in de winkel en biedt een stukje service aan het winkelend publiek, die tegen etenstijd het winkelen niet hoeven te onderbreken.”

Goede samenwerking is de sleutel tot succes
Henneke merkt op: “We konden onze persoonlijke signatuur alleen doorvoeren dankzij de succesvolle samenwerking tussen het styling- en het bouwteam.
Paul de Kind, Ideko en Powerlight hebben topwerk geleverd. Voeg daar de tomeloze inzet van aannemer NBU en ATI-elektrotechniek aan toe en je begrijpt waarom het een succes geworden is.”

Gevraagd naar de toekomst, is het antwoord van Henneke: “We zijn nooit klaar, dat is het leuke aan ons vak.” Geert vult aan: “We zijn al weer met de volgende plannen bezig. Waarom? Omdat het zo fijn is. We zijn hier niet alleen om geld te verdienen. We zien dit als ons thuis.’

Tekst: Jan Mol   Beeld: Bastiaansen Modestad


Interieurbouwer verantwoordelijk voor totale make-over modehuis

“Een complete metamorfose”, aldus Martin Schipper van Ideko Interieurbouw, over de totaal vernieuwde winkel van Bastiaansen Modestad in Bavel. Ideko vertaalde het ontwerp van Buro De Kind naar een technisch werkbaar concept en verzorgde aansluitend de uitvoering.

Met een winkelsluiting van slechts twee weken is het gehele project in de periode van oktober tot en met februari gerealiseerd.

“Dit is best bijzonder wanneer je bedenkt dat het oude gedeelte tot de bodem is afgebroken”, vertelt Schipper. “In de tussentijd is er een constante stroom aan
winkelend publiek in de winkel, dat natuurlijk zo min mogelijk hinder mag ondervinden van de nieuw- en verbouw. Dat vergt een goede planning en flexibiliteit van alle betrokken partijen, daarnaast is communicatie ontzettend belangrijk.”

Ideko Interieurbouw Bastiaansen Modestad

Over de samenwerking tussen de partijen heeft Schipper dan ook niets anders dan lof. “Het was teamwork en laat zien waar wij als Ideko voor staan. Maatwerkoplossingen, korte communicatielijnen, maar met name ook meedenken met de klant. Samen hebben we deze klus geklaard en als de klanten, in dit geval Geert en
Henneke, zo enthousiast zijn over het resultaat, dan kunnen we met recht spreken van een zeer geslaagd en succesvol project.”


Specialisme werpt professioneel licht op de zaak

Powerlight International BV uit Nijkerk kent het klappen van de zweep als geen ander, als het aankomt op het verlichten, belichten en uitlichten van winkels. Edwin Overduin, Salesmanager bij Powerlight, vertelt over hun betrokkenheid bij de vernieuwde modewinkel van Bastiaansen Modestad in Bavel.

“Men was dermate content met de vorige samenwerking, dat we ook dit werk mochten maken”, schetst Overduin. Zakendoen in goed vertrouwen is een handelsmerk bij Powerlight. “De uitdaging was ditmaal om een perfecte combinatie van kunstlicht en daglicht te maken, vanwege de vides en het nieuwe horeca gedeelte. We kozen voor een lagere kleurtemperatuur, warmer licht met smalle lichtbundels, voor een maximale hospitality”, aldus Overduin.

Winkelinrichting Bastiaansen Modestad

Ook de split level uitlichting moest precies kloppen en aansluiten op het ontwerp en de presentaties in de winkel. “We zijn goed in dit soort winkels”, vervolgt Overduin zijn verhaal. “De kunst is om in aansluiting op de dynamiek van de winkel, een ultiem plan neer te leggen. We hebben veel koof-, kast- en interieurverlichtingspots gebruikt. Daardoor hebben we een goede balans verkregen in highlighting en aanlichting.”

De sfeer en beleving van de winkel worden versterkt door de verlichting. Overduin: “We zijn begonnen met de nieuwe flanken en uitbreidingen, maar hebben uiteindelijk ook de oude winkel helemaal aangepakt. Alle gasontladingslampen zijn nu vervangen door ledlampen.” Powerlight heeft gebruik gemaakt van de nieuwste armaturen met de laatste ledtechnologie en lenstechniek. “15% meer licht, minder hitte en een langere levensduur. Zeer duurzaam, zeker met een afname van slechts 3%”, zegt Overduin ter afsluiting.


Van schets naar shoppersparadijs: de evolutie van een kledingzaak

De nieuwe jas past Bastiaansen Modestad in Bavel als gegoten. Het winkelend publiek wordt ruimschoots getrakteerd op een verrassende winkelbeleving. Paul de Kind, winkelarchitect van Buro de Kind uit Hulst, vertelt uitvoerig over zijn betrokkenheid bij het project.

De Kind is kind aan huis bij Bastiaansen Modestad. “We werken al samen sinds 1996. Dat maakt dat ik me ook prima kan verplaatsen in de gedachten van de eigenaren”, opent hij het gesprek. “Meedenken, maar vooral vooruitdenken, is wat de samenwerking sterk maakt. We hebben nogal wat te sparren gehad, samen. Zo waren er twee plannen: wordt het een uitbreiding of een inbreiding? Voor beide situaties heb ik voorstellen gemaakt. Uiteindelijk hebben we gekozen voor uitbreiding, door een verdieping op het bestaande pand te bouwen “.

Winkelarchitect Buro de Kind Bastiaansen Modestad

De Kind vervolgt: “We moesten de hoogte in, het kon ook niet anders. Er moest spektakel worden gecreëerd, we wilden echt onze nek uitsteken. De regels van de gemeente waren duidelijk. Voor elke 100 meter winkel­oppervlakte meer, dienden er vier parkeerplaatsen bij te komen. Bouwkundig gezien had de ingreep nogal wat voeten in de aarde om binnen de grenzen te blijven van het bestemmingsplan. Om de ruimte spannend te maken heb ik vides en winkelgevels gecreëerd, zodat er meer het gevoel van een ‘modestad’ is gerealiseerd. Tevens heb ik gekozen voor een grote diversiteit aan stijlen en materialen, waardoor er vele verschillende smaakmomenten ontstaan zijn. Er valt echt wat te beleven.”

Buro de Kind heeft als pijlers ‘Gemak, Beleving, Verrassing en Expertise’ gebruikt, legt De Kind uit. “Die ingrediënten vind je terug in zaken als gratis parkeren, experience shopping, riante, comfortabele paskamers en enthousiast personeel. De uitgebreide horeca die in de zaak is gekomen, was een must, mijns inziens. Getuige de reacties van de klanten is dit ook een gouden greep”, aldus De Kind.

Paul de Kind ontwerp Bastiaansen Modestad

Buro de Kind heeft een belevingswereld en een winkeluitstraling ontworpen die bij Geert en Henneke Bastiaansen past. Een onderscheidende winkel, die autoriteit uitstraalt en die door de klanten als modieus, sfeervol, inspirerend en comfortabel ervaren wordt. “Met een kick om er te kopen”, zegt De Kind tot slot.